Va 23

Måndag 1/6

Hela eftermiddagen försökte jag lägga upp husbilen på Blocket. Det gick inte för jag kommer inte åt min gamla telia mail. De sa att jag skulle skapa ett nytt konto med den nya mailen. När jag sedan med bankid försökte loggain blev det stopp. Den gamla adressen går inte att ta bort för jag kan inte godkänna den nya med min gamla  Telia mail. Försökte med deras AI support Bosse flera gånger men fick inte rätt på problemet.

Googlade och det är inte bara jag som har problem med att Vend som ägen Blocket. Blocket har inte någon telefonsupport. Det fanns de som betalt och det blivit problem med affären och pengarna blivit låsta. De har inte fått tag i någon som kunnat rätta till felet.

Surfade till trustpilot. Där har Blocket betyg 1. Lämnade ett omdöme. Brukar inte lämna omdömen annars men  3536 kan inte ha fel.

Mailade kundservice på Vend men de svarade bara med allmän information och en länk till en sida som jag redan besökt. Försökte svara att den länken var inte till någon hjälp. Fick ett autogenerat svar att de inte svarar på mail på den adressen. Funderar på att kontakta Helsingborgs Dagblad som ägs av Bonniers. Blocket ägs av Vend men enligt felmeddelandet vid inloggning är Schibsted ett annat  tidningsföretag inblandat.

Gick på kvällen en promenad med Väsjö byalag. Vi gick på spåret ner till Vanåsfors. Sedan gick vi höger och åt vår matsäcken

Onsdag 3/6

Efter strul struntade jag i att försöka skapa annons på Blocket. Istället för att vända mig till Helsingborgs Dagblad (HD) för att berätta hur Blocket behandlar folk så skapade jag en husbil säljes annons i HD . Det blev lite dyrare än att annonsera på Blocket.

På eftermiddagen spelade jag boule med PRO. Förlorade alla matcherna. Det började stänka när vi var klara så det var till att snabbt cykla hem.

 

Torsdag 4/6

Jag har inte berättat att Uffe opererade knät i början på april. Idag var han och jag ute på en cykeltur. Den första sedan han opererade knät. Det blev en tre kilometers runda inte dåligt.

 

Fredag 5/6

Åkte till Gränsbygden och köpte nya tofflor. De gamla var utslitna  och hade gjort sitt. Jag brukar slita ut ett par tofflor på fem år. Gillar att jobba med tofflor i trädgården. Det blir bättre kick med tofflor än med skor då man gräver med spade.

 

Nya tofflor

Nya tofflor

 

Beställde Skånetrafikens sommarkort som aktiveras den 15 juni.

 

Lördag 6/6

Uffe har bott i Skånes Fargerhult i snart 18 år och han har inte besökt nationaldagsfirandet. Vi passade på att cykla in till firandet som ligger i parken nedanför Opdahls. Det är Fagerhults Framtid som är arrangerar nationaldagsfirandet.. De utsåg årets Fagerhultare som blev Johan och Susanne Opdahl. De utsågs för att de bland annat ordnar konserter på en gård som de äger.

Det var hoppborgar, företagare och föreningar på plats i parken. Uffe köpte stark ölkorv med sig hem. Vi testade den igår kväll och den var god. Korven har 70% nötkött. Vädret var med oss så det blev grill när vi kom hem.

Söndag 7/6

Cyklade i duggregn till Skogensdag som firades på andra sidan Fedingesjön. Det var Sydved tillsammans med  journalisten Åsa som ordnade arrangemanget. Det visades maskiner av både nyare gallringsmaskiner samt veterantraktorer. Även visning av de gamla möllorna och markvärdens 1800-talshus. Det har även varit en masugn vid möllorna. Man kunde gå en snitslad bana. Det fanns informationsskyltar längs banan.

Sparbanken boken fanns på plats och bjöd på kaffe. Kaffet var tillfälligt slut när jag var där. På parkeringen vid flygplatsen bjöds det på korv från Höjaholma köttbod. Cyklade hem andra sidan sjön.

 

Informationsskyltar

Informationsskyltar i skogen

 

Fåra i Healtebäcken där det varit vattenmöllor

Fåra i Healtebäcken där det varit vattenmöllor

 

Bod med information om möllor och järntillverkning

Bod med information om möllor och järntillverkning

 

Åkte sedan ner till Humleborgs koloniområde. Där var en gullig tant som släppte in mig. Då jag kollat de kolonier som var till salu visade hon sin koloni. Tyvärr har de inte vatten inne i stugorna. De har inte el.

Sedan åkte jag till Gullregnets koloniområde i Billesholm. Där hade en del el i sina stugor. De hade också en klubbstuga där man kunde handla vatten.

Jag får leta vidare efter sommarboende.

 

En vecka med ge blod boule och opera Va 22

Måndag 25/5

Åkte ner till Helsingborg för att lämna blod. Passade på att tanka i Hyllinge. Det kostar över 21 kronor litern om man som jag kör en husbil som går på diesel.

Handlade blommor på vägen hem på Välaplantor.

Det var fullt upp med plantering då jag kom hem. Jag har fått tomatplantor av Sara som jag planterade ut i trädgårdslandet. Änglatrumpeten åkte också ut. Lika bra att änglatrumpeten kom ut. Den kommer ändå att blåsa sönder innan den blommar fint senare i sommar.

På Välaplantor köpte jag  blomstertobak, salvia och riddarsporrar som jag grävde ner i rabatten framför uterummet. Till utekrukorna köpte jag blodsdroppar, järnek, pelargon och tagetes. Tagetesen har jag för att mördarsniglarna inte ska äta upp andra växter.

På kvällen körde jag ner till lekplatsen i Skånes Värsjö. Det var byalaget där som ordnade vandringen. Vi var 12 stycken plus en hund som gick runt Hårsjön. Vi passade på  att fika vid ett övernattningställe då vi gått halva turen.

Några ungdommar hade slagit upp ett tält inne i övernattningsstället. Smart med tanke på mygg.

En riktigt trevlig tur.

 

Hårsjön

Hårsjön

Vy om man går upp får kullen nära sjön

 

Skogsstjärnan blommar

Skogsstjärnan blommar

Kollade och skogsstjärnan blommade även på våran tomt.

Onsdag 27/5

Spelade boule med PRO i Skånes Fagerhult. PRO i Fagerhult spelar boule bakom scoutstugan. Det gick bra att spela på en ny plan och med nya klot. Spelade boule med jätte trevliga Fagerhultare.

På kvällen åkte vi ner till Hjälmsjöborg som ligger vackert vid hjälmsjön. Det var Malmö Opera som gästade med en gratis föreställning från ett lastbilsflak. Vi fick boka biljett i förväg  på nätet.

Vi tog med oss våra trädgårdsstolar. Det såldes vedugnspizzor. Vi beställde peperoni pizza och till pizzan drack vi läsk. Det såldes inte starkare drycker. Som tur var var vi tidiga. Då opran började hade pizza försäljarna längsta kön.

För kvällens underhållning stod operasångarna Rickard Söderberg, Elinor Fryklund och Emma Sventelius tillsammans med pianisten Nino Chikhelidze.

Kvällen bjöd på 400 år av operahistoria i snabbformat. Jag har upplevt att man inte förstår orden som de sjunger. Inga problem föreställningen var textad.

De marknadsförde bland annat höstens musikal Joyride som skilldrar Roxettes musik.

Föreställningen varar cirka en timma utan paus. De har turnerat med opera från lastbilsflak i nio år. Blir det ett tionde år så kommer vi tillbaka.

 

Hjälmsjöborg

Hjälmsjöborg

 

Damm i prarken på Hjälmsjöborg

Damm i prarken på Hjälmsjöborg

Scenen Malmö Opera Hjälmsjö Borg

Scenen Malmö Opera Hjälmsjö Borg

 

Bravissimo Malmö opera på lastbil

Torsdag 28/5

På eftermiddagen åkte vi ner till Helsingborg för att hälsa på Uffes döttrar. Passade på att tvätta husbilen.

Fredag 29/5

Vi åkte upp till Växtia i Markaryd. De hade blåbärstry men de visste inte vilken sort. Vi hade en gren med oss men de sa att det var lättare att bestämma sort när bären är mogna.

Spelade minigolf med PRO vid Hjälmsjön i Örkelljunga.

Lördag 30/5

Vi åkte till Svedberga plantskola men det var som vi trodde en plantbutik som bara säljer på nätet. Sedan åkte vi till Plantagen i Höganäs. Frågade ifall de hade gojibär. Det hade de inte. De hade blåbärstry men eftersom vi inte vet vilket sorts blåbärstry vi har så köpte vi inte bläbärstry. Det krävs två olika sorters blåbärstrybuskar för att få mycket bär.

Åkte till Krapperups Konsthall. Det var fem konstnärer som ställde ut. Allt från glas, foto och målningar. Jag tog inga bilder på Krapperup men det gjorde Uffe. Jag delar inget på min sida på Facebook på grund så länge Trump är president i USA:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=36695557813368534&set=pcb.36695558296701819&__cft__[0]=AZYaVx5zolNB9mOUNRE8qcDFkQ9G2sJWKH8YkPhU6lIK_vXhfzM0EeM9fF1IIclOfrKMyFW-2F5BPA_nUlkwipRaQ1k5mHkhm7G-JNc4vIighBUqwLPTN_I6eUFkp4SmihI&__tn__=*b1H-R

Sedan fikade vi på cafét som är ett av våra favorit fika ställen. Uffe åt krusbärskaka och jag åt rabarbpaj. Det blir inte någon rabarbpaj i Fagerhult för rabarberna har gått bort.

Vi åkte till KKAMs atelje som ligger bland outletterna men det var stängt. Åkte istället till KKAMs museum och konsthall. I konsthallen ställde Johan Carlsson Ström som utnämndes till mottagare av Beckers konstnärsstipendium 2026.

Idag hade Åsa Canbäck vernisage men hon kallade det något annat. Hon arbetar i olika material. Själv har jag en sjöhäst i papier-mache som jag fått av Uffe. Numera arbetar hon mera med nålfiltning i ull.

 

Puman Bob

Puman Bob

 

Åsa Canbäcks Puman Bob

Åsa Canbäcks Puman Bob

 

Sedan åkte vi till Farhult där vi kollade på Farhults Blomstergård.

Handlade i Örkelljunga. Det blåste så det blev inte grill utan sill och färskpotatis. Första men inte sista gången i år.

Söndag 31/5

Vi åkte till Hishults Konsthall för att kolla 30 åriga Alva Sjöstedt från Höörs konstverk. Passade på att fika fast att det är morsdag. Det blev blåbärscheesecake. Jag firar inte morsdag idag. Min dotter sjösätter båten och min egen mor dog nyårsdag detta året så henne kan vi inte fira tillsammans med.

Rhododendron hade börjat blomma i Konsthallens trädgård. Det är nog ännu mer rhododendron blomsterprakt till nästa helg.

Gubbe och skatta som sitter på en telefontråd trädgården Hishults Konsthall

Gubbe och skatta som sitter på en telefontråd trädgården Hishults Konsthall

Rhododendron

rhododendron

Hishults Konsthall

Företagsdagarna Ängelholm Va 20

Måndag 19/5

Jag skulle träffa mina syskon på Swedbank i Ängelholm klockan ett för att avsluta mors konton. De var kö utanför redan en kvart innan de öppnade. Vi fick tjata oss till för att få en utskrift så att vi kunde pricka av så att allt var betalt.

Brorsan hade missat tiden så vi åkte till Nisses för att fika och fyll i avslut på en annan bank.

Tisdag 20/5

Postad till Swedbank och till ett annat bolag så att vi kan avluta mors konto. Jätte skööönt.

 

Fredag 22/5

Åkte in till Ängelholms företagsmässa. Länge sedan jag va på den mässan. Tyckte det fler utställare före Covid. De kallar denna mässa för företagsdagarna. Den enda utställare som jag känner var Piga.nu. Henne är vi nöjda vi nöjda med. De städade mors lägenhet i Torekov och hennes rum på vårdboendet i Östra Karup.

Åt en strut från Ängelholms glass. Det fanns även en utställare som hade en serveringsrobot. Har sett en liknande på restaurang Mizu i Torrevieja.

serveringsrobott

serveringsrobott

 

Företagsdagarna Ängelholm

Lördag 23/5

Sara med familj kom vid fem tiden. Vi grillade kyckling, korv och ost. Det var perfekt vind så att träden stoppade vinden. Nellie gillade harsyra som växer på Uffes tomt. En riktigt trevlig kväll.

Söndag 24/5

Åkte ner till Klippans Konsthall men de hade stängt för att det var pingstdag. Vi åkte till Åby Lantcafé. Där åt vi kardemummabulle. Det var blåsigt så vi satt inne och fikade.

Sedan åkte vi till Örkelljunga Stenbrott. Vi har aldrig varit där tidigare. Vi har kört många gånger på E6:an som det bara är ett stenkast från Stenbrottet. Stenbrottet syns inte från motorvägen. Jag gick en runda runt sjön som stenbrottet skapat. Vattnet var jätte klart. Tyvärr var det klotter på en bergvägg. Det fanns de som slog ihop tält, solade, fiskade och åkte elspark då jag gick runt sjön. Det går även att dyka i sjön läste jag på

https://greater-copenhagen.net/orkelljunga-stenbrott/

 

Örkelljunga Stenbrott

Örkelljunga Stenbrott

 

Där efter åkte vi upp till Köphult. Där åkte vi ner till Köphultsjön. Det finns många hus nere vid sjön upptäckte jag när jag gick en promenad för ett tag sedan.

Då vi kom hem gjorde vi buffé på resterna av gårdagens grill.

VA 19

Tisdag 12/5

Vi åkte upp till Bilprovningen i Markaryd för att höra vad det var för fel på blinkers på husbilen för lampan fungerade. Det beroddde på att lampan bleknat så det är bara till att sätta i en ny blinkerslampa i husbilen.

På kvällen kollade vi på Eurovision. Sverige och Finland gick vidare.

Onsdag 13/5

Uffe brukar åka en Sundsbusstur med vännerna. På vägen in till Helsingborg handlade vi blinkers på Meknomen till husbilen. Jag passade på att åka ner till ICA Maxi på Råå och köpte en kortärmad röd tröja.

Sedan åkte jag upp till min vännina Eva och fikande. Det blev två fikor idag. Uffe ville åka in om Sara och Tomas. De hade en propeller till Laritza (deras båt) som hade törnat mot en sten. Uffe tog med sig propellern och ska försöka fixa den. Verkstan som Tomas varit i kontakt med ville skicka den till Stockholm.

 

Torsdag 7/5 Kristi Himmelfärdsdag

Halland har konstrunda denna helg. Vi började hos Joel Lundberg som jobbar med glas. Han har sin atelje mellan Våxtorp och Hasslöv.

Sedan åkte vi till en Sofie Eres. Hon håller till nära stranden i Skummeslöv strand. Hon hade gjort fina akvareller och hade en speciell stil att arbeta med i Textil.

Uffe hade ont i benen så jag gick själv in till Helena Linden som arbetar med silver.

Sedan åkte vi till Lennart Nilsson i Gullbranna. Jag fick gå till bilen och be Uffe komma in  för han hade fina tavlor. Han hade ställt ut i Bjäre Konsthall som vi ännu inte besökt.

Vi blev fika sugana och åkte till Oloftstorp som är en stadsbondgård. Där var stängt på grund av att det var Kristi himmelfärdsdag. Vi åkte istället till Söderpiren som ligger på Norrsidan av Nissans myning. Bakverken tilltalade inte så det blev Kaffe med glassbåt och en fantastisk havutsikt.

Sedan åkte vi in till Halmstad Centrum för att kolla på Halmstads Kommuns samlingsutställning. Samlingsutställningen var i Galleri Passagen som låg på en bakgård.

Konstrundan i Halland

På kvällen kollade vi på Eurovision. Norge och Danmark gick vidare. Island har avstått från Euroviossion på grund av att Israel deltar.

Fredag 15/5

Örkelljunga firar Örkelljunga dagarna i dagarna två. Började med att kolla in Örkelljunga näringslivs tält. Där var det ingen rusning nu på förmiddagen. Det blir nog mer folk ikväll och imorgon kväll när det är uppträdande.

Det var gott om marknadstånd som sålde allt från trädgårdsmaskiner, kläder, mat och smycken. Uppe vid vårdcentralen var det tilvoli.  Biblioteksbilen var också med och erbjöd gratis bok ifall man läste och recencerade tre böcker. Bra att de finns med en sådan dag men jag har alldeles för mycket böcker. Är någon intresserad av böcker så hör av er.

De politiska partierna var även representerade. Utav centern fick jag vildblomsfröer som jag senare i en av Uffes icke gödslade rabatter.

 

Vildblomsfrö påse

 

Lördag 9/5

Vi firade Uffes näst äldsta barnbarns 9-årsdag med grillad hamburgare och senare tårta. Sedan åkte vi hem och kollade Eurovision. Bulgarien vann men det var inte min favorit.

Söndag 10/5

Vi åkte ut på Trädgårdsrundans vårrunda. Vi började att titta på Kungsträdgården i Örkelljunga. Sedan körde vi ner till Kastanjehill trädgård. Uffe hade först inte tänkt gå in i trädgården. Då jag berättade att de hade cafe i ett växthus ville han fika. Det var mysigt att sitt i växthuset och äta paj med kaffe. Det blåste men solen sken.

Sedan åkte vi till Tomatens hus för att köpa surdegsbröd.

Vi åkte sedan till en trädgård i Görarp för vi ville även kolla ifall det fanns några växthus som sålde krukväxter i Görarp.

Uffe ville inte gå in på Wilsonparkgarden på Trelleborggatan för han har ont i knät. Sedan åkte vi till ”Vår dolda oas” på Bankogårdsgatan. De hade en jättefin damm med fiskar och grodyngel.

Fin dam Bankogatan

 

Trädgårdsrundorna

 

Uffe 75 år Va 19

Tisdag 5/5 Uffes födelsedag

Uffe fyllde år den 5 maj men vi ska fira honom på lördag. Jag kunde inte beställa tid till besiktning av husbilen då jag var i Spanien. Uffe bokade tid åt mig uppe i Markaryd på Bilprovningen. Jag fick två anmärkningar att åtgärda inom en månad men jag behövde inte komma tillbaka och visa upp husbilen.

Onsdag 6/5

Åkte ner till Landskrona och gick en runda i Lundåkra hamn i riktigt sommarväder. Sedan körde jag till hotell 1622 för jag och Uffe ska bo där på lördag. Får se om det blir spa för Uffe och mig. Sedan åkte jag till Mekonomen som bytte vindrutorkaren som blev underkänd igår.

Därefter åkte jag till Skadeverkstan som inte förstod varför de underkänt blinkersen för lampan var inte trasig. Fick kontakta bilprovningen igen och de sa att lampans gula sken hade mattats.

Kändes som att jag åkte bort istället för hem då jag åkte till Skånes Fagerhult.

Lördag 9/5

Vid ett tiden körde jag och Uffe ner till Small Britain för att fika. Small Britain ligger i en annexbyggnad till Rosendals slott. Tur att de hade kaffe på termos för då vi kom dit var det ett stort strömavbrott i Mörarps området. Vi fick i alla fall fika bröd från kylarna. Uffe åt kärleksmums och jag åt en kaka med fläder.

Det var inte mycket dagsljus inne i deras affär. Gick i alla fall en runda och kollade i deras sortiment. Perfekt ställe att handla detaljer till ifall man köpt ett äldre renoveringsobjekt.

Sedan åkte vi ner till Pumphuset. Där ställde Lars Jonsson ut inte helt billig fågelkonst.

 

Hotell 1622

Uffe kände att han behövde vila efter att han har opererat knät så vi åkte till hotell 1622. Där checkade vi in och fick rum 230. Under tiden Uffe vilade upp sig tog jag en promenad i området.

 

Uffe påterserveringen Small Britain.

Uteservering Small Britain

Interiör rum 230 hotell 1622

Rum 230es

Vi hade bestämt att familjen skulle komma kl 17.10 vid restaurang Tegel. Familjen bestod av Uffes, Kennets, mina barn med familjer. Alla kom i tid. Strax före halv sex gick jag upp och hämtade Uffe.

Uffe blev mäkta förvånad när han kom ner till uteserveringen och familjerna sjöng för honom. Vädret var på vår sida så vi satt på Tegels uteservering och åt grillbuffen. Sara fick vegetariskt och barnen som ville fick korv och pommes.

Marianne, Tomas, Sara och jag gick en promenad ner mot stranden och förbi herrgården och Rosa Kiosken.

Det hade blivit svalare så vi åt desserten inne i Tegels restaurang. Tack alla goa som gjorde att Uffes födelsedag blev en lyckad kväll.

Uffe hade valt fel skor och fötterna hade svullnat så han tyckte nog det var skönt att lägga upp fötterna på fotpallen uppe på hotellrummet.

Söndag 10/5

Uffe har alltid gillat hotellfrukostar men på senare tid har jag tröttnat på hotellfrukostar. Hotell 1266 frukost överraskade. Kan tänka mig att äta deras frukstar fler gånger.

Nu blir det mera spontant bloggande för det händer inte så mycket hemma i Sverige.

Sista veckan i Spanien va 18

Måndag 27/4

Börjar göra i ordning för hemresa genom att städa terrassen. På eftermiddagen var jag på Los Angeles och dansade.

Tisdag 28/4

Vi vandrade uppe i Peña Negra kulturpark och Els Pontets.  Vi parkerade bilarna vid Els Pontets som är spansk akvedukt belägen i kommunen Crevillent. Peña Negra är en stad som de har gjort arkeologiska utgrävningar i.

Akvedukt Els Pontets

 

Ugrävning

 

Vi gick aldrig in i denna igloformade byggnad för det var full aktivitet där utav skolbarn.

 

Igloliknande byggnad

Igloliknande byggnad

Hans gick in i grottan och lekte sedan tittut.

Hans tittar ut ur grottan

Hans tittar ut ur grottan

 

Onsdag 29/4

Hoppade på att spela petanca för att åka med Björn och Susanne för att reka en vandring uppe vid Aspe. Det var en vandrig som Björn tyckte var för kort och så ville han förlänga den. Bilen parkerade vi vid andra sidan av stora vägen vid El Castillo del Rio. El Castillo del Rio är en ruin.

Vi hittade ingen lösning på att förlänga vandringen på grund av staket och en bäckravin. Du har kanske flugit över bergen i Aspe innan du landat på Alicante flygplats för vi såg många flygplan. Vi stördes inte av ljudet av flygplanen.

 

Castell Rio

Castell Rio

 

 

Vi hittade ett trevligt ställe att ta en clara på i Hoya. De hade även delikatesser och fint vin som Björn och Susanne handlade med sig hem. Jag handlade inte något för jag åker ju hem i övermorgon. Passade på att tryck pengar i Sabadell automaten som inte låg långt från baren.

 

Torsdag 30/4 Valborgsmässoafton

Vi var fem stycken från maillistan Caminantes Internacionales som vandrade en annan tur uppe i Aspe än den vi gick igår. Vi parkerade bilen i slutet av ett bostadsområde.

Det var väldigt grönt i området för  Vinalopó-floden rinner i området. Vi gick bland annat förbi Akvedukten de los Cinco Ojo. Vilket översatt blir akvedukten med fem ögon. För ett tag sedan gick vi en promenad söder om Akvedukten de los Cinco Ojos runt Pantano de Elche dammen. Det mesta av vattenet kommer från  Vinalopó-floden.

 

Akvedukten de los Cinco Ojos

Akvedukten de los Cinco Ojos

 

Passade på att ta årets första dop i Medelhavet. Det har varit badväder tidigare i år men då har det regnat. Har det regnat väntar jag en vecka med bad för det kommer mycket hundskit ut med avloppet på Los Locos.

innan jag gick till Salt och Peppar gick jag upp till busstationen för att boka bussresa till flygplatsen i morgon. Det behövs reservation när man åker till Alicante flygplats men inte när man åker från flyplatsen till Torrevieja.

Vi var nio stycken som hade en trevlig kväll på Salt och Peppar. Det blev ingen körsång och majbrasa i år.

Fredag 1/5 1:a maj

Brukar hinna med ett glas vin på Gloria på stranden men lyckades tappa en glashylla från kylskåpet som gick i duralexbitar när det slog i klinkergolvet. Så det blev en massa extra arbete.

Lämnade casat lite över tolv. Tog ett bussen upp till flygplatsen.

I taxfreeb handlade jag brandy och en Bailys  liknade likör. De hade inte den chokladlikören som Uffe önskade sig.

Köpte traditionsenligt chokladcroisont och kaffe på Starbucks.

Sedan gick jag till gate C36 för att flyga med Norwegain till Köpenhamn. Vi lyfte fyra minuter sent. Jag beställd en kopp kaffe. Hade choklad med mig från Torrevieja.

Landade tjugo minuter tidigt i Köpenhamn. Såg att de hade spårändring till spår 11-12. De spåren låg några hundra meter från flygterminalen. Hann inte med 19.02 tåget. Tåget som skulle ha kommit 19.30 var försenat och det var så fullt att jag inte kom med. Nästa Öresundståg kom jag med. Det skulle gå till Ängelholm. Kollade i appen men bussen mellan Ängelholm och Örkelljunga var inte synkade med tågtiderna. Jag bytte till ett Hässleholmståg på Malmö C. I Hässleholm gick jag på Örkelljunga bussen. Då vi kom till Örkelljunga stod redan Markarydsbussen där. Skönt för jag åkte i sommarjacka och sandaler.

När jag kom hem till Uffe bjöd han på bullar som han bakat tidigare på dagen.

 

Lördag 2/5

Vi åkte till Vikingfågel för att handla kycklingkött. Det var länge sedan vi var på Vikingfågel. Tyvärr fick de fågelinfluensa förra året.

På vägen hem passade vi på att handla på ICA i Örkelljunga.

Det var helt underbart väder, 23 grader. Det blev trädgårdsfix och senare grill. Mysigt.

Söndag 3/4

Sara kom på besök. Vi åt tårta som Uffe fått som present av ICA. Sedan gick jag och Sara en runda runt Kilhults gård. Det kom några stänk men vi blev inte våta. Det var ändå bättre väder än vad väderapparna visade.

 

 

 

Va 17

Måndag 20/4

Eftersom jag var lite seg så läste ut boken Espana por favor av Åsa Hellberg. Detta inlägg innehåller affiliatelänkar. Boken handlar om de tre väninnorna Linda, Nora och Mia  som planerar att flytta till Torrevieja. Det finns en fortsättning på boken ”Viva Espana”. Den får jag läsa när jag kommer hem.

Gick in till stan och fick pedikyr och målat naglarna med permanent lack.

 

Mina röda tånaglar

Mina röda tånaglar

 

Var på Los Angeles två gånger men det fanns inte plats i skuggan så jag gick hem.

Tisdag 21/4

Jag gick in till Heladeria Masiá Jijonenca där jag beställde in hotchata. Hotchatan fanns som bild på bordet. Den består av vatten, socker och nötter och som smaksättare i drycken används kanel eller citron.

 

Horchata

Horchata

Gick sedan till Diba som enligt google skulle ha en annan valensiansk specialitet arnadi. Det hade de inte. Sedan gick jag till Rosaleda Secret Garden. Där var jag nästan alldeles ensam för de får inte ha livemusik utomhus. De ska försöka ha musiken inne till helgen. Det är en som bor ett par kvarter längre ner som klagar.  Då kommer polisen och barägarna kan inte göra  något.

 

Onsdag 22/4

Efter petancan gick upp till frissan inte långt från busstationen. Jag burkar inte ta selfies för jag har blivit så rynkig. Gör ett undantag idag för jag varit hos frissan.

 

Selfie efter att jag varit hos frissan

Selfie efter att jag varit hos frissan

Torsdag 23/4

Vi var ett gäng som träffades på Carrefours parkering för att vandra i San Juri och sedan till  toppen på La Vella. Jag och tre andra vandrade upp till La Vellas topp då vi gjorde en rekvandring i höstas. Dagens varndring var mycket tuffare och längre än den i höstas. Många vandrare hade det tufft innan vi kom till La Vellas topp. På toppen finns som på så många andra toppar något båkliknade bygge. Det finns även master som är inhängnade. Vet inte om det är försvarets eller för det civila samhället som masterna servar.

Vandringen ner för berget gick lättare. En spanjorska som hade det tufft upp för bergen sjöng på vägen ner. Hon sjöng vad jag tror var vandringsånger och så sjöng hon Besame Mucho.

 

 

Vi stannade då Old Station och tog en Clara innan vi körde mot Carrefour. Det var lite svalt att cykla hem från Carrefour.

Kom inte till Salt och Peppar förrän klockan var nästan åtta. Då hade Lasse och de två Lilian redan ätit och de hade samlat in deras tallrikar. De satt kvar till Björn kom. Susanne hade problem att hitta till S&P så de tre som var i tid hade gått. Jag hade tidigare på eftermiddagen ringt till restaurangen och sagt att vi som vandat blir sena.

Fredag 24/4

Yogan på Los Loccos stranden blev inställd på grund av vädret. Tog en promenad istället för det var uppehållsväder.

På kvällen hade jag tänkt gå till Nordic Smash bar men på vägen dit mötte jag Birgitta och några andra. Följde med den till Bar Carlos istället. De sa att de spelade på hög musik på Smashbaren. Det spelades även hög musik på Bar Carlos. Då det var paus gick vi till uteserveringen. Där gick det att föra konversation. En trevlig kväll. ’

Lördag 25/4

Det var mulet även idag så jag gick in till Druni och köpte parfym åt Gunilla. Sedan gick jag ner till hennes lägenhet med parfymen. Kollade hennes blommor på balkongen. Alla hade överlevt.

Ana, Els-Marie, Lasse och jag träffades klockan halv sex utanför Ella Bella för att lyssna på Trioz på Los Angeles. Eftersom vi var tidiga slapp vi stå i kö. Jag hade köpt biljetter i förväg så vi fick dricka biljett och en lott. Kan avslöja redan nu att vi inte vann något men vi var väldigt nära att vinna. Både Ana, Lasse och Els-Marie var ett nummer ifrån en chokladkartong Vi fick även armband som visade att vi kunde äta från grillbuffen. Att vi hade armband berodde på att det var spanjorer som dansade inne i restaurangen och då kunde de inte komma och äta av vår grillbuffe.

 

Band för att få ta av grillbuffen på Los Angeles

Band för att få ta av grillbuffen på Los Angeles

Grillbuffen bestod av bröd, pastasallader, potatis och grönsaker som man tog själv. Personalen lade upp kycklinglår, hamburgare och korv.

Regnet hängde länge i luften. Det kom några stänk. Vi tjejer hade tänkt ha klänning men det blev långbyxor.

Det blev mycket dans Ana och Els-Marie har energi så de fortsatte till Bar Carlos. En riktigt trevlig kväll.

Söndag 26/4

Då vi igår var på Los Angeles såg i att de spelade padel. De såg ut att ha väldigt roligt. Gick bort till Los Angeles för att höra ifall man får hyra rack. Det kunde man för 3 euro. Jag kunde googla mig till vad timpriset var för att hyra en bana. Det ska finnas en fotbollsplan. Den glömde jag kolla.

På kvällen gick jag till ett Torrevieja Ladies event på  T Lounge & Bar. Jag kom dit i tid men de serverade inte mat så jag gick till en annan krog. Det blev fish and chips på Honey längre ner på Habaneras gatan.

Ägaren till stället  T Lounge & Bar som Torrevieja Ladies hade arrangemanget på var T transa. Det var levande musik och vi satt nära scenen. Det blev ganska roligt på slutet. Då kom det en irländsk man och dansade med oss, en riktig man. Jag visste inte att T stod för män utklädda till kvinnor i T-short. Undrar ifall de andra engelska ladysen hade holl på det. . Det blev en rolig men annorlunda men rolig kväll.

 

 

Cykeltur och ljus och skuggor va 16

Måndag 13/4 lokal helgdag till minne av Saint Vincent Ferrer

Brukar inte åka buss på helgdagar så jag cyklade istället ut till Garden Center Valentin. Den som inte är intresserad av cykling kan hoppa ner till tisdag i detta inlägg.  Cyklade på Via Verde de Torrevieja till jag kom till C. Miguel Cervantes. Från den gatan ser man Rosa Saltsjön. När man sedan kommer in på C. Borges som sedan blir C. Pablo Neruda så ser man inte sjön på grund av bebyggelse. När vägen svänger till höger kommer man in på C. Julio Cartázar. Sedan är man tillbaka på C. Miguel Cervantes. Då cyklar man mot Torrevieja. Då man kommer till C. Clarin tar man till vänster och strax är man tillbaka på Vias Verde.

När man kommer till AV. de las Uracas tar man till höger. Då man kommer ner till rondellen tar man väntser in på C. de las Pintadas. Den är enkelriktad. Cyklade mot enkelriktad för att det är helgdag. I Spanien får man cykla mot färdriktningen om maxhastigheten är 30 km/tim. Har inte koll ifall gatan hade hastighetsbegränsning.

Sedan kom jag ner till ett ställe där det var två parallella banor. På kartan heter de C. Sol. Vet inte vilken man skulle cykla på men valde den högra banan. Cyklade länge längs sjön. Här var det bättre utsikt över Rosa Sjön. När vägen vänder tillbaka mot Torrevieja så tar jag första vägen till vänster och kommer ut på C. Cerezo. Där den gatan slutar finns ett konstverk som ser ut att ha brunnit. Det måste ha varit ett spektakulärt verk när det var klart. Ni kan se på ritningen om ni klickar på länken.

Parque de la relajación, Torrevieja. Alicante

 

Garden Center Valentin

Sedan fortsatte jag cykla längs Rosa Sjön tll jag kom till Via Verde. Sedan cyklade jag påVia Verde till jag kom till CV945. Tog till höger denna gången för att besöka Garden Center Valentin. De som är duktiga på trädgård säger att de har bra varor. Handlade inget för jag åker hem första maj. Kommer att återkomma till Garden Centret i höst.

De säljer alla sorters levande växter, plastväxter, krukor, trädgårdsprydnader med mera.

Sedan cyklade jag tillbaka längs CV945 och gick över CV905. Åt medhavd fika på bänken vid fågeltornet. Sedan cyklade jag på cykelbanan som går parallellt med CV 905 in till Torrevieja. Där det fanns en cykelparkering.

Två paralella vägar längs rosa sjön

Två parallella vägar längs rosa sjön. Vilken ska man välja

 

Byggnad vid det utbända Espiral

Byggnad vid det utbända Espiral

 

Espiral

Espiral

 

 

 

Fika plats på Garden Centret

Fika plats på Garden Centret

 

Cykelparkering

Cykelparkering

Tisdag 14/4

La Silla del Cid.

Vi var fem stycken som träffades på Carrefours parkering för att vandra upp till La Silla el Cid. Bilen parkerades vid skogvaktarstugan i Petrer. Det var en ganska tuff vandring upp till toppen La Silla del Cid. Vi gick i serpentiner. Inte en enda nerförsbacke på vägen upp som skulle gett vila. Det var en höjdökning på över 600 meter med fantastiska vyer.

Enligt en sten på toppen så var vi på 1192 meter över havet. Det blåste den dagen det hörs när ni ser klippet. En riktigt trevlig tur.

 

På kvällen gick jag till Easy Tiger för att titta på damernas kval mot Danmark i fotboll. Då jag kom dit satt folk och åt så jag gick till Glens istället. Rögle matchen pågick så jag kollade på den istället för fotbollen. Det gick ju bättre för Rögle än för de svenska damerna som förlorade med 1-2.

Onsdag 15/4

Spelade petanca med väldigt sportsliga medspelare. Det blev 1-1. Vi avslutade tredje omgången när det stod 9-9.

Efter petancan bjöd jag Lasse på en öl.

Sen raderade jag bilder på datorn och mobilen. Det börjar bli många bilder genomårens lopp. Det blev även en promenad längs stranden.

Torsdag 16/4

Vi var ett gäng som vandrade i  Aldea de Pescadore eller Algameca Chica. Algameca Chica verkar vara det namn som invånarna i gruv/fiskebyn använder. Alla gick den korta turen till klippbågen. Sedan var vi sju stycken som på började den längre turen. Två stycken fick avbryta och gå en kortare tur för att hinna till Los Angeles i kväll. Vi var fem stycken som genomförde den längre turen med en fantastisk utsikt.

När vi kom tillbaka till Algameca Chica tog vi en öl på en flytbrygga. Ja gjorde för ett par år sedan ett youtubeklipp med vy mot den sidan som vi satt på flytbryggan. En riktigt trevlig dag.

 

 

På kvällen var 14 stycken som träffades på Salt och Peppar. Inte dåligt för det var Nashvilleafton på Los Angeles och Tobbe trubadur spelade på Stureplan.

Fredagen 17/4

Vet inte var denna dagen tog vägen. Var på yoga på stranden. Det var underbart yogaväder.

Vid åtta tiden  gick jag ner till Stureplan. Där spelade So What. Vid tio tiden gick jag hem. Kändes som att jag höll på att bli snuvig. Hoppas att jag kan sova bort förkylningen.

 

So What

So What

Lördag 18/4

Lyckades inte sova bort förkylningen. Gick till kulturhuset Virgen del Carmen. Det blev ett youtubeklipp från utställningen som hade tema ljus-skuggor. Videon har inte premiär förrän utställningen avslutas den 11:e maj.

https://youtu.be/2NdQ20l-0KY

Senare på eftermiddagen bokade bord på Los Angeles. Tobbe Trubadur uppträder nästa lördag där med sin trio.

Gick vid åtta tiden ner till Stureplan. Han sa igår att de hade musik alla dagar. Han har rätt de spelar musik varje dag men jag menade liveuppträdande. Gick istället en promenad längs Medelhavet.

Söndag 19/4

Sov ända till klockan tio. Har aldrig sovit så länge här nere beror nog på förkylningen.

Gick in till stan och tog en kaffe på Keeper. De har bra utsikt över Medelhavet. Var även inne på Casinot och kollade på konst.

Det spelas opera i stan men jag är för förkyld för att gå dit. Det spelas Turandot.

 

 

 

april

Måndag 6/4

Gick till Los Angeles och satt där i tre kvart de kom inte och tog upp beställning. Kunde inte gå till baren för då tog någon annan bordet. Där var ingen som jag kände så jag gick hem.

Sedan gick jag upp till Park Europa för att läsa bok och norska reklamtidningar. Duvorna hade bajsat ner bänkarna så man kunde inte sitt på dem. Gick förbi kontoret som tillhör poolerna. Såg att de hade öppet mellan 17-19 imorgon. Får går dit och fixa betalning för bad i poolerna.

Björn ringde och frågade ifall jag vill följa med på en rekogniseringsvandring söder om Catagena. Det lät intressant så jag sa att jag följer med i morgon.

Tisdag 7/4

Det hade blivit missförstånd så jag skulle ha varit uppe vid Avinida de las Cortes Valenciana klockan åtta. De hade sagt klockan nio. Jag var klar när de ringde så det  var bara att cykla upp till dem.

Vi åkte sedan ner söder om Catagena och parkerade intill Parque Tentegorra. Då vi vandrade mötte vi många militärer på marsch. Det finns många försvarsanläggningar i Catagena området.

Vi stannade till och åt frukt på Playa de la Losa. Sedan fortsatt vi vandringen upp i bergen. Det växte mycket vild ginst och ett och annat johannesbröd.

Det fanns nedlagda gruvor längs vägen. Många fina vyer över Medelhavet. Det blev en lång vandring cirka 13 kilometer.

När vi kom tillbaka till Torrevieja blev det en kanja på Cafeteria och restaurang Carlos. Sedan cyklade jag hem.

Bra med stenlagt när det regnar

Bra med stenlagt när det regnar

 

Onsdag 8/4

När jag spelat petanca cyklade jag upp till restaurang El Bosque Animado. På väg mot El Bosque fanns det bruna mogna Johannesbröd. De vi såg igår var gröna. Det stod en lapp på porten att restaurangen var stängd på grund av renovering.

Cyklade ner mot norra saltsjön och tog asfaltvägen till höger. Försökte sedan cykla på de mindre vägarna men det var lös sand så hjulen sjönk ner. Så det blev till att cykla tillbaka till asfaltvägen. På vägen hem köpte jag kaffe på matboden.

Torsdag 9/4

Testade äventyrsgolf och gick rundan på 82 slag. Då vi spelat 18 hål så åt vi. Idag blev det fish and chips.

På kvällen var vi fem stycken som träffades på Salt och Peppar.

Fredagen 10/4

När jag städat och handlat mat gick jag upp för att trycka pengar uppe vid busstationen. Sedan promenerade jag ner till havet. På det som en gång varit Dulfy handlade jag musfälla till Uffe. Uffe hade en med två hål men den hade gjort sitt. Nu hittade jag en musfälla för tre möss. Min mormor hade en liknade fälla som hon betade med fläsk eller ost. Uffe använder något liknade nutella somär billigare. Väldigt efftektivt.

 

Musfälla för tre möss

Musfälla

Missade att det var strandhäng nedanför 222. Det kom en del från strandhänget direkt till yogan.

På kvällen gick jag först upp till Absolut Viking. De drev tidigare det som nu är Easy Tiger. På deras tid hette den Absolut Tiger. Det satt mycket folk på  Absolut Tigers uteservering. Det spelades dansband.

Gick förbi Stureplan. Där var inte någon musik så jag gick till Glens bar. Där spelade Tobbe trubadur. Han spelar bra på så det blev en del dans.

Lördag 11/4

Det var mulet hela dagen och lika varmt ute som inne 21 grader. Skulle fixa en del på nätet men det var verkar vara en hel del uppdateringar så får se om jag får det fixat i morgon.

På eftermiddagen gick jag en promenad. Lyssnade på musiken utanför Bar Rosaleda Secret Garden men var inte på musikhumör så jag fortsatte att gå.

Gick in på lördagsdrinken på Puerto Royal Lounge. Vi var åtta stycken. Jag hade ätit tidigare på dagen men de andra åt på restaurangen och de var nöjda.

Söndag 12/4

Vaknade utav att det regnade. Gick i god tid in till Kulturhuset Virgen del Carmen för att lyssna på en konsert. När jag kom dit var alla biljetter slut. Konserten var gratis så det var nog därför att det var fullsatt.

När jag ändå var ute så passade jag på att gå upp till en outlet på C. Apolo.

När jag kom hem bakade jag vetelängder.

 

Vetebrödslängder

Vetebrödslängder

 

Påskveckan

Tidigare har det blivit ett blogginlägg i månaden men har upptäckt att de blir så långa så nu bloggar jag varje vecka stället.

Onsdag 1/4 2026

Började dagen med petanca upp på Rosaleda banorna. Det blev 1-1 tack vare att Niklas i andra laget testade att krassa.

På eftermiddagen gick jag till Rosaleda Secret Garden där Tobbe trubadur spelade. Han spelade på Tre Toppar den dagen jag fyllde år. Det var fler som dansade till hans musik uppe på Tre Toppar. Det blev varmt i solen. Gick hem och bytte om för att gå till Klubb Torreviejas månadsmöte på Bar Carlos. Hann även med att ringa och gratulera svägerska som fyller pensionär idag.

Skärtorsdag

Cyklade upp till Carefur. Vi var sju stycken som vandrade nere i Badlands söder om Murcia. Det var väldigt grönt där nere. Vi tog förfriskning på en väldigt trevlig spansk restaurang som hette Venta del Cojo. Det var en restaurang som även hade charkdisk. Det hängde skinkor i taket längst in i lokalen. Kommer att återkomma till den restaurangen.

 

Vandring Badlands

Vandring Badlands

Gick in till Vega Fibra för att förlänga mitt internet. Det är ju taskigt om det blir nedkopplat under påskhelgen.

Var tidig på Salt och Peppar. Tor en öl på uteserveringen med Lasse. Vi var elva stycken som åt på Salt och Peppar. Det lottades även ut vin som Inger Borg vann.

Långfredag

Gick in till Bakery by PJ där jag åt fastlagsbulle och drack kaffe på uteserveringen. Köpte två fastlagsbullar med mig hem som jag gav till min fransk talande belgiske granne.

Tog sedan en promenad norrut längs stranden. På vägen hem gick jag in en kinabutik och köpte en ny nyckelring. Den gamla var trasig.

Nyckelring

Nyckelring

Trodde att Niklas som spelade petanca i andra laget skulle spela på Nordic Smash Bars opening. Den var igår. Nordic Smash bar ska inte förväxlas med Smach Bar vars ägare tragiskt omkom då de försökte råna honom på hans mobil. Det var folktomt på Nordic Smash Bar. Ägaren till baren ska tydligen vara bror med han som äger Stureplan.

Gick sedan till bar Carlos. Beställde in en öl. Det var ingen som jag kände där så jag gick hem och kollade på Mask singer.

Påskafton

Gick in till Keeper där jag tog en kopp kaffe och läste lite norska reklamtidningar.

Lagade på eftermiddagen till kyckling och ris. En annan påsk tradition är sill och snaps till frukost. Jag har hoppat på snapsen eftersom jag är själv här nere men äter varje förmiddag en sill och äggsmörgår. Allt för att hålla traditionerna vid liv.

På kvällen gick jag inte till Klubb Torreviejas fördrink. Vi var åtta stycken på fördrinken. Alla hade ätit middag tidigare under dagen. När det är vintertid träffas vi kl 18.30 och när det är sommartid träffas vi 19.30.

Sedan hade jag tänkt gå till Bar Carlos men Jan satt på en bar och åt. Så jag drack vitt vin och tjötade med honom.

Påskdagen

Avslutade dagens promenad med kaffe på 222. Där är fin utsikt över havet.

På kvällen var vi ett 70-tal som träffades för att äta påsk mat på bar Carlos. Först fick vi en tallrik med bland annat sill, ägg, lax, janson, köttbullar och snaps. Söderut  spelade medan vi åt utomhus på Bar Carlos. En av medlemmarna i söderut var Gullan Bornemarks son Sven. Han visste inte att det fanns en snapsvisa till Hasse Anderssons Änlgahund. Den snapsvisan gick inte att googla fram så jag skickade den till Sven dagen efter. Till dessert var det en bakelse.

Det var en annan musiker som sjöng inne i baren efter att vi ätit. Dansade en del men satt mest ute och pratade innan jag hem.